Aktualności

Co zrobić po pomyłkowym wstrzyknięciu insuliny doposiłkowej zamiast bazowej i odwrotnie ?

1 marca 2019

Zdjęcie autora
Lilla Welzel
2 min read

Wykonując codzienne dawkowanie insuliny, diabetyk może, zwyczajnie pomylić rodzaj insuliny. Podsuwamy kilka wskazówek, w jaki sposób zachować się po wstrzyknięciu insuliny doposiłkowej zamiast bazowej i odwrotnie.

  • W sytuacji wstrzyknięcia insuliny krótko działającej lub analogu szybko działającego zamiast insuliny bazalnej należy w pierwszej kolejności:
  • spożyć posiłek większy niż zwykle,
  • wykonać iniekcję insuliny bazowej jak zwykle.

  • Jeśli wstrzyknięto omyłkowo insulinę (ludzką) krótko działającą należy:
  • dodatkowo spożyć przekąskę ok. 2,5-3 godz. od momentu wstrzyknięcia insuliny.

Insulina (ludzka)  krótko działająca, może skutkować zmniejszeniem stężenia glukozy we krwi nawet do 8 godz. Dlatego też należy kontrolować glikemię po około 7 godz. po wstrzyknięciu preparatu.

Jeśli wykonano iniekcję (podanie) z analogu szybko działającego, należy kontrolować glikemię około 3 godz. po jego wstrzyknięciu. Jeśli wynik glikemii będzie niski, należy spożyć niewielką przekąskę.

  • W przypadku jeśli omyłkowo zamiast insuliny doposiłkowej wstrzyknięto insulinę bazową, postępowanie zależy od dawki i pory kiedy wykryto błąd.

Jeśli dawka była mniejsza od stałej ilości insuliny bazowej, należy:

  • wstrzyknąć brakującą ilość tej insuliny, aby uniknąć porannej hiperglikemii,
  • rozważyć podanie 2-4 jednostek insuliny doposiłkowej, w zależności od poziomu glikemii oraz porcji spożytego posiłku.

Gdy błąd wykryto późno, a dawka insuliny bazowej była mniejsza niż zwykle:

  • można wstrzyknąć 20-30 % planowanej dawki insuliny bazowej,
  • w razie potrzeby podać dawkę korekcyjną insuliny doposiłkowej.

Jeśli jest to insulina ludzka o pośrednim czasie działania (NPH) należy:

  • wstrzyknąć 2-4 jednostek insuliny doposiłkowej, w zależności od poziomu glikemii i porcji posiłku.

Jeśli jest to analog długodziałający powinno się:

  • wstrzyknąć ok 4-6 jednostek.

Po omyłkowym wstrzyknięciu insuliny, należy zawsze kontrolować stężenie glukozy we krwi. W celu bezpieczeństwa w godzinach nocnych przeprowadzić 2-3 krotną kontrolę glikemii.

Aby uniknąć pomyłek przy wstrzykiwaniu insuliny najlepiej, aby fiolki z insuliną bądź peny różniły się kolorem. Najlepiej każdą z fiolek/penów przechowywać oddzielnie. Możemy je również oznaczyć, np:

  • nałożyć na jeden z nich gumkę recepturkę,
  • naklejki w różnych kolorach,
  • opisać nazwą insuliny, itp.

Zawsze należy stosować wstrzykiwacze zalecane przez producenta insuliny.

Oceń ten artykuł:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek
Zdjęcie autora
Lilla Welzel |

Edukator diabetologiczny, Diabdis. Jestem pielęgniarką, pedagogiem w obszarze zdrowia, specjalistą w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego, ekspertem w zakresie podologii klinicznej. W Diabdis zajmuję się koordynacją działań edukacyjnych.

zobacz także